آموزش تکنیک RNA sequencing به زبان ساده

RNA sequencing آموزش
1.5
(4)

آیا از RNA sequencing چیزی شنیده اید؟ از مزایای ان در راستای شناسایی دقیق تغییرات پروفایل بیانی ژن ها چطور؟ تفاوت ان را با تکنیک microarray میدانید؟ پاسخ این سوال ها را در پست بعدی مشاهده خواهید نمود 👈👈👈 با ما همراه باشید…

امروزه با توجه به گسترش مطالعات در زمینه ی بیماری ها و تاثیرات محرک های خارجی در بروز فنوتیپ های مرتبط و با توجه به نقش انکار ناپذیر تغییرات ژنومی در القای فنوتیپ ها ، نیاز به بررسی جامع پروفایل بیانی ژن ها بیش از پیش احساس میشود. در گذشته تکنیک های مطالعه ترانسکریپتوم با استفاده از روش microarray بسیار شایع بود حال آن که با کمک این تکنیک تنها می توان تغییرات ژن های از پیش شناسایی شده را مورد مطالعه قرار داد و بهمین دلیل بسیاری از ژن های موثر در بروز بیماری ها به دلیل ناشناس بودن از چرخه ی مطالعه حذف می شدند و این را می توان به نوعی بزرگترین دلیل عدم پیشرفت در کشف دلایل ژنتیکی دخیل در بروز بسیاری از بیماری ها دانست. از سوی دیگر امروزه ارتباط بین مسیر های مختلف مولکولی و برهمکنش انها در القای فنوتیپ بیماری ها محقق را وادار می سازد تا به کشف ارتباطات بین شبکه های ژنی مختلف و بررسی تاثیرات متقابل تغییر در بیان ژنهای دخیل در مسیر های مولکولی بیش از پیش اهتمام ورزد.

با توجه به آنچه گفته شد تکنیک هایی که بتوانند دید جامع و کاملی از آنالیز های ترانسکریپتوم و تغییرات پروفایل بیان ژن ها را به محقق بدهند در حوزه ی مطالعات ژنتیک بسیار حائز اهمیت هستند.

تکنیک RNA sequencing انقلابی در مطالعات حوزه ی ترانسکریپتوم در قرن 21 ایجاد کرد است. این تکنیک حساس و هوشمند راهکاری بسیار مناسب برای اندازه گیری کمی میزان بیان mRNA های بیان شونده در ژنوم هستند و در این راستا علاوه بر نمایش تغییرات بیان ژن های از پیش شناسایی شده ، امکان یافتن ژن های جدید موثر را نیز به محقق می دهد. انالیز جامع پروفایل بیانی ژن ها به کمک این تکنیک منجر به شناسایی شبکه های ژنی مرتبط و امکان ایجاد ارتباط و همبستگی بین مسیر های مولکولی شده و از این طریق نقش مهمی در بررسی و مطالعه ی تاثیرات بیماری ها و کشف راهکار های درمانی مناسب بر پایه ی دانش ژنتیک ایفا می کند.

شکل زیر مفهوم دقیق اندازهگیری تغییرات بیان ژن ها به کمک RNA seq نمایش می دهد.

RNA Sequencing

به طور این تکنیک شامل سه مرحله ی آماده سازی آزمایشگاهی ( استخراج RNA ، سنتز cDNA )، تعیین توالی به کمک دستگاه و در نهایت آنالیز های آماری بر پایه ی دانش بیوانفورماتیک و تحلیل داده ، می باشد.

RNA sequencing

مزایای استفاده از تکنیک RNA Seq در مطالعات ترانسکریپتوم:

1- امکان دستیابی به اطلاعات جامع و وسیع با حساسیت بالا در مطالعه پروفایل بیان ژن ها

2- عدم نیاز به داشتن دانش قبلی در زمینه ی ژن ها

3- امکان دستیابی به ژن های موثر جدید و ناشناخته

4- امکان انجام بر روی هر گونه ی ناشناخته بدون نیاز به توالی مرجع

5- امکان شناسایی ایزوفرم های متعدد ناشی از ویرایش های متناوب ژنومی ، نواحی ویرایش شونده و بیان اختصاصی علت‌ها

دوستان شما می توانید سوالات خود را در کامنت برای ما به اشتراک بگذارید.

این نوشته تا چه اندازه برای شما مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کن تا امتیازت رو ثبت کنی!

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد رای دهندگان 4

هنوز کسی رای نداده اولین نفری باش که رای میده!

LinkedIn
Print
Email
آخرین مطالب
با ثبت ایمیل، از جدید‌ترین مطالب با‌خبر شوید !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا