واکسن زیگیل تناسلی (گارداسیل) چیست؟ راهنمایی خرید + قیمت

واکسن گارداسیل - واکسن زیگیل تناسلی
1
(1)

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی در سراسر جهان است که پیامدهای قابل‌توجهی برای سلامت عمومی دارد. این ویروس زمینه‌ساز ابتلا به انواع سرطان‌های دهانه رحم، مقعد و غیره است. در تلاش برای مبارزه با این تهدید بزرگ و فراگیر، واکسن گارداسیل یا همان واکسن زیگیل تناسلی به بازار عرضه شد.

واکسن زیگیل تناسلی

گارداسیل چیست؟

واکسن اچ پی وی یا همان گارداسیل، واکسنی برای محافظت از افراد 9 تا ۴۵ ساله در برابر انواع مختلف HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) و بیماری‌های ناشی از آن است. این واکسن از سرطان‌های دهانه رحم، واژن و فرج در زنان و زیگیل تناسلی در مردان و زنان پیشگیری می‌کند. در حال‌حاضر دو واکسن Gardasil در بازار وجود دارد:

واکسن Gardasil 9

واکسن Gardasil بهترین واکسن برای محافظت در برابر ویروس اچ پی وی است و از فرد در برابر 9 نوع مختلف HPV محافظت خواهد کرد. با اینکه در حال‌حاضر این واکسن بهترین واکسن زیگیل تناسلی موجود در بازار محسوب می‌شود، احتمال دارد برای همه افراد مناسب نباشد.

این واکسن فقط در مقابل همان 9 نوع از فرد محافظت‌های لازم را به‌عمل می‌آورد و افراد در مقابل سایر سویه‌های این ویروس مصون نیستند. بنابراین توصیه می‌شود حتی بعد از دریافت دوزهای واکسن، غربالگری‌ها و آزمایش‌ها دوره‌ای توسط پزشک را جدی بگیرید. واکسن گارداسیل 9 از فرد در مقابل سویه‌های 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 ویروس محافظت می‌کند.

واکسن Gardasil 4

عملکرد واکسن گارداسیل 4 مشابه نوع 9 آن است، با این تفاوت که این واکسن از فرد در مقابل 4 نوع 6، 11، 16 و 18 ویروس محافظت خواهد کرد.

برنامه دریافت واکسن گارداسیل 4 و 9

این واکسن‌ها از طریق تزریق به عضله بازو وارد بدن می‌شود. برنامه دوزهای مختلف واکسن زیگیل تناسلی به سن گیرنده بستگی دارد:

  • گارداسیل 9 برای افراد 9 تا ۱۴ساله، در یک برنامه 2 دوز یا 3 دوز تجویز می‌شود. دوز دوم معمولا 6 تا 12 ماه پس از دریافت اولین دوز تزریق می‌شود. درصورتی‌که دوز دوم را در عرض 5 ماه پس از دوز اول دریافت کنید، توصیه می‌شود برای دریافت دوز سوم حداقل 4 ماه بعد از دوز دوم اقدامات لازم انجام شود.
  • برای افراد 15 تا 45 ساله، گارداسیل 9 در یک برنامه 3 دوز تجویز می‌شود که دوز دوم 2 ماه پس از اولین دوز و واکسن سوم 6 ماه پس از دوز اولیه دریافت خواهد شد.
  • گارداسیل 4 برای افراد 9 تا ۲۴ ساله توصیه می‌شود و برنامه آن بنا به صلاحدید پزشک است.

واکسیناسیون برای افراد بالای 26 سال توصیه نمی‌شود؛ زیرا آن‌ها به‌احتمال زیاد قبلا در معرض این ویروس قرار گرفته‌اند و تزریق واکسن احتمال دارد خطرناک باشد. شما می‌توانید با استفاده از کیت تشخیص HPV نمونه‌های دهانی خود را برای کلینیک رادمان تشخیص پارس ارسال کنید تا از وضعیت خود آگاه شوید.

نکات ایمنی مهم

عوارض جانبی این دو واکسن زیگیل تناسلی تا حدی مشابه سایر واکسن‌ها و بسیار خفیف است:

  • درد، تورم، قرمزی، خارش، کبودی، خونریزی و ایجاد توده در محل تزریق
  • سردرد، تب، حالت تهوع و سرگیجه

در مواردی احتمال دارد فرد به‌دلیل سرگیجه و تهوع آنی از حال برود؛ بنابراین توصیه می‌شود تا 15 دقیقه پس از تزریق سرپا نایستید و مطب را ترک نکنید. در نظر داشته باشید که این واکسن، مانند هر دارو و واکسن دیگری احتمال دارد برای همه افراد مناسب نباشد.

افرادی که حساسیت و واکنش آلرژیک به مخمر یا هر کدام از مواد تشکیل‌دهنده واکسن دارند باید از مصرف آن خودداری کنند. ضمن آنکه هنوز مطالعات کافی در مورد تاثیر این واکسن بر خانم‌های باردار انجام نشده است و مصرف سرخود آن ابدا توصیه نمی‌شود.

 توجه داشته باشید برنامه دریافت این واکسن باید توسط پزشک تایید شود. لطفا با خرید و مصرف انواع واکسن زیگیل تناسلی از کلینیک‌های غیرمعتبر سلامتی خود را به خطر نیندازید.

این واکسن‌ها تا چه حد موثر هستند؟

همان‌طور که گفته شد، میزان ابتلای افراد به این ویروس خیلی بیشتر از تخمین‌ها بود. خیلی از افراد اصلا اطلاعی از وجود این ویروس در بدن خود یا طرف مقابل نداشتند و ندانسته آن را منتقل می‌کردند. اما از زمان عرضه و توصیه پزشکان به تزریق این واکسن در سال 2006، جامعه پزشکی شاهد کاهش قابل‌توجه اکثر سرطان‌ها با منشا HPV مخصوصا بین زنان جوان بوده است. این واکسن‌ها معمولا تا 12 سال از فرد در مقابل سویه‌های این ویروس محافظت می‌کنند.

قیمت واکسن گارداسیل

این واکسن زیگیل تناسلی دو نوع ایرانی و خارجی دارد که قیمت هر دو باتوجه‌به موارد مختلفی متغیر است. متاسفانه این واکسن‌ها با وجود ضروری‌بودن، بسیار گران‌قیمت و کمیاب هستند و شرایط نگهداری خاصی دارند. بنابراین قبل از پرداخت هرگونه هزینه حتما از اعتبار فروشنده و صلاحیت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

جمع‌بندی

واکسن HPV گارداسیل یک چراغ امید در برابر ویروس اچ پی وی محسوب می‌شود. واکسن زیگیل تناسلی در زمینه کاهش نرخ عفونت و نرخ انواع سرطان‌های مربوطه بسیار عالی عمل کرده است. اطلاع‌رسانی درمورد این واکسن و فرهنگ‌سازی درمورد این بیماری یک ‌قدم بزرگ برای توسعه بهداشت و سلامت عمومی خواهد بود. زیرا این ویروس از روش‌های مختلف منتقل می‌شود و از چیزی که فکرش را می‌کنید، رواج بیشتری دارد.

منابع

https://www.cdc.gov/vaccines/vpd/hpv/public/index.html

https://www.cdc.gov/hpv/parents/vaccine/six-reasons.html

این نوشته تا چه اندازه برای شما مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کن تا امتیازت رو ثبت کنی!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای دهندگان 1

هنوز کسی رای نداده اولین نفری باش که رای میده!

LinkedIn
Print
Email
آخرین مطالب
با ثبت ایمیل، از جدید‌ترین مطالب با‌خبر شوید !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا