سندرم پیش از قاعدگی (PMS) چیست؟

سندرم پیش از قاعدگی چیست ؟ PMS
0
(0)

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) دارای طیف وسیعی از علائم و نشانه‌ها از جمله نوسانات خلقی، حساس شدن سینه‌ها، میل به غذا، خستگی، تحریک‌پذیری و افسردگی است. تخمین زده می‌شود که از هر 4 زن، 3 نفر نوعی سندروم پیش از قاعدگی را تجربه کرده اند. ما در این مقاله سعی داریم شما را با سندروم پیش از قاعدگی و علایم آن آشنا کنیم.(۱) (۲)

علائم PMS

علائم سندرم پیش از قاعدگی (pms) چیست؟

علائم معمولاً در یک الگوی قابل پیش بینی عود می‌کنند. اما تغییرات فیزیکی و احساسی که با سندرم پیش از قاعدگی تجربه می‌کنید ممکن است کم یا زیاد شود. درمان ها و تنظیم شیوه زندگی می‌تواند به شما در کاهش یا مدیریت علائم و نشانه های سندرم پیش از پریود کمک کند.

فهرست علائم و نشانه‌های بالقوه سندرم پیش از قاعدگی طولانی است، اما بیشتر زنان تنها تعداد کمی از این مشکلات را تجربه می‌کنند.

علائم و نشانه های عاطفی و رفتاری PMS

  • تنش یا اضطراب
  • حالت افسردگی
  • گریه
  • نوسانات خلقی و تحریک پذیری یا عصبانیت
  • تغییرات اشتها و میل به غذا
  • مشکل در به خواب رفتن (بی خوابی)
  • کناره گیری اجتماعی
  • تمرکز ضعیف
  • تغییر در میل جنسی

علائم و نشانه های فیزیکی PMS

برای برخی، درد فیزیکی و استرس عاطفی آنقدر شدید است که زندگی روزمره آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. صرف نظر از شدت علائم، نشانه ها به طور کلی ظرف چهار روز پس از شروع دوره قاعدگی برای اکثر زنان ناپدید می‌شوند.

اختلال نارسایی پیش از قاعدگی PMDD

اما تعداد کمی از زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی هر ماه علائم ناتوان کننده ای دارند. این شکل از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) نامیده می‌شود.

علائم و نشانه‌های اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) شامل افسردگی، نوسانات خلقی، عصبانیت، اضطراب، مشکل در تمرکز، تحریک‌پذیری عصبی و تنش است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر نتوانستید سندرم پیش از قاعدگی خود را با تغییرات سبک زندگی مدیریت کنید و علائم PMS بر سلامت و فعالیت های روزانه شما تأثیر می‌گذارد، به پزشک خود مراجعه کنید.

علت سندرم پیش از قاعدگی (PMS) چیست؟

اینکه دقیقاً چه چیزی باعث سندرم پیش از قاعدگی می‌شود ناشناخته است، اما چندین عامل ممکن است در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند:

  • تغییرات چرخه ای در هورمون ها:  علائم و نشانه های سندرم پیش از قاعدگی با نوسانات هورمونی تغییر می‌کند و با بارداری و یائسگی ناپدید می‌شود.
  • تغییرات شیمیایی: در مغز نوسانات سروتونین، یک ماده شیمیایی مغز (انتقال‌دهنده عصبی) که گمان می‌رود نقش مهمی در حالت‌های خلقی بازی می‌کند، می‌تواند علائم PMS را تحریک کند. مقادیر ناکافی سروتونین ممکن است به افسردگی قبل از قاعدگی و همچنین خستگی، هوس غذایی و مشکلات خواب کمک کند.
  • افسردگی:  برخی از زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی شدید افسردگی تشخیص داده نشده دارند، اگرچه افسردگی به تنهایی باعث ایجاد همه علائم نمی‌شود.

برای تسکین علائم PMS در خانه چکار می‌توانم انجام دهم؟

این نکات به شما کمک می‌کند که به طور کلی زندگی سالم تری داشته باشید و ممکن است برخی از علائم PMS را کاهش دهد.

  • فعالیت بدنی هوازی منظم در طول ماه داشته باشید: ورزش می‌تواند به علائمی مانند افسردگی، مشکل در تمرکز و خستگی کمک کند.
  • بیشتر اوقات غذاهای سالم انتخاب کنید:  پرهیز از غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین، نمک و شکر در دو هفته قبل از پریود ممکن است بسیاری از علائم PMS را کاهش دهد. در مورد تغذیه سالم برای زنان بیشتر بدانید.
  • به اندازه کافی بخوابید: سعی کنید هر شب حدود هشت ساعت بخوابید. کمبود خواب با افسردگی و اضطراب مرتبط است و می‌تواند علائم PMS مانند بدخلقی را بدتر کند.
  • راه های سالمی برای مقابله با استرس پیدا کنید: با دوستان خود یا با یک مشاور صحبت کنید. برخی از زنان نیز یوگا، ماساژ، یا مدیتیشن را مفید می‌دانند.
  • سیگار نکشید: در یک مطالعه بزرگ، زنانی که سیگار می‌کشیدند علائم PMS بیشتر و علائم PMS بدتر از زنانی که سیگار نمی‌کشیدند گزارش کردند.
نتیجه گیری

ما در این مقاله درباره سندرم پیش از قاعدگی(PMS) صحبت کردیم. معمولا اکثر بانوان قبل از شروع قاعدگی شان دچار سندرم پیش از قاعدگی می‌شوند. این سندرم و علائم فیزیکی و احساسی که دارد نگران کننده نیستند مگر آنکه این علایم به قدری شدید باشد که شما را از زندگی روزمره خود بازدارد. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید و می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید. 

این نوشته تا چه اندازه برای شما مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کن تا امتیازت رو ثبت کنی!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای دهندگان 0

هنوز کسی رای نداده اولین نفری باش که رای میده!

LinkedIn
Print
Email
آخرین مطالب
با ثبت ایمیل، از جدید‌ترین مطالب با‌خبر شوید !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا