گاستروانتریت چیست؟ معرفی بهترین روش درمان

گاستروانتریت یست؟
2
(6)

گاستروانتریت به معنای التهاب معده و روده کوچک و بزرگ است. گاستروانتریت ویروسی یک عفونت ناشی از انواع ویروس­ها است که منجر به استفراغ یا اسهال می­شود. بسیاری از ویروس‌های مختلف می‌توانند باعث این بیماری شوند. از سویی دیگر، نوع باکتریایی این بیماری زمانی اتفاق می­افتد که باکتری باعث عفونت در روده شود. عفونت، منجر به التهاب در معده و روده خواهد شد که نیازمند درمان اسهال ویروسی و باکتریال خواهد بود. (1)

علائم گاشتروانتریت

چگونگی ابتلای افراد به اسهال

افراد، با خوردن یا نوشیدن غذاها یا نوشیدنی­های غیرسالم یا با دست زدن به سطوح آلوده و سپس به دهان بردن دست خود، به این بیماری مبتلا می­شوند. غذا ممکن است توسط تهیه­ کنندگان غذا یا افرادی که مبتلا به گاستروانتریت ویروسی هستند، آلوده شود.

اسهال ویروسی مسری است. این بیماری از طریق تماس نزدیک با افراد آلوده (از طریق اشتراک غذا، آب یا ظروف غذاخوری) یا از طریق لمس سطوح آلوده و سپس لمس دهان فرد منتقل می­شود. افراد می­‌توانند با شستن مکرر دست‌ها، ضدعفونی سریع سطوح آلوده، شستن سریع لباس‌های کثیف و پرهیز از مصرف غذا یا آبی که تصور می‌شود آلوده است، احتمال ابتلای خود را کاهش دهند.

 افرادی که مبتلا به گاستروانتریت ویروسی هستند، نباید تا 48 ساعت پس از بهبودی از بیماری، برای سایر افراد غذا تهیه کنند. این در شرایط مشابه با اسهال باکتریال نیز رخ می­دهد و تسریع در دریافت درمان اسهال ویروسی و باکتریال، می­تواند در بهبودی سریع‌تر، نقش موثری داشته باشد.

علائم گاستروانتریت ویروسی

علائم اصلی گاستروانتریت ویروسی، اسهال آبکی و استفراغ است. فرد مبتلا ممکن است سردرد، تب و گرفتگی شکم و معده درد داشته باشد. به طور کلی، علائم یک تا 2 روز پس از عفونت با ویروسی که باعث گاستروانتریت می­شود، شروع خواهد شد. ضمن آنکه متناسب با نوع ویروسی که باعث بیماری شده است، درمان اسهال ممکن است یک تا 10 روز ادامه داشته باشد.

علائم گاستروانتریت باکتریایی

اگر اسهال باکتریایی دارید، ممکن است علائمی مانند از دست­دادن اشتها، تهوع و استفراغ، درد و گرفتگی شکم، خون در مدفوع و تب را تجربه کنید. در واقع، در حالی که ویروس­ها باعث بسیاری از عفونت­های دستگاه گوارش می­شوند، عفونت­های باکتریایی نیز شایع هستند که ضرورت درمان اسهال ویروسی و باکتریال را ایجاد می­کنند.

هنگامی که موضوع اسهال باکتریال چیست مطرح می­شود، در پاسخ، برخی افراد این عفونت ها را مسمومیت غذایی می­ نامند که به طور معمول، با درمان خانگی اسهال، آن را برطرف می­نمایند. عفونت ممکن است پس از تماس نزدیک با حیوانات رخ دهد.

درمان اسهال ویروسی

در حالت کلی، هیچ درمان روشنی برای اسهال ویروسی وجود ندارد. با این حال تقریباً همه افرادی که به گاستروانتریت ویروسی مبتلا می­شوند، بدون هیچ مشکل طولانی مدتی، به طور کامل بهبود می­یابند. در درمان اسهال ویروسی و باکتریال، مهم­ترین کاری که باید برای افراد مبتلا به این نوع از اسهال انجام شود، این است که مانع از دست­دادن شدید آب و مایعات بدن شوید.

این درمان سریع اسهال، باید در خانه شروع شود. پزشک ممکن است دستورالعمل‌های خاصی را در مورد نوع مایعات به شما بدهد. باید از مصرف داروها، از جمله آنتی­بیوتیک‌ها که تاثیری بر ویروس­ها ندارند و سایر درمان­ها، اجتناب شود، مگر اینکه به طور خاص توسط پزشک توصیه شده باشد.

درمان اسهال باکتریال

هدف از درمان اسهال باکتریال، هیدراته نگه داشتن بدون و جلوگیری از عوارض آن است. مهم است که بسیاری از مواد مغذی مانند سدیم و پتاسیم را از دست ندهید. بدن شما برای اینکه به درستی عمل کند به مقادیر معینی از این مواد نیاز دارد. ضمن آنکه آنتی­بیوتیک­ها، معمولاً برای شدیدترین موارد در نظر گرفته می­شوند.

درمان خانگی اسهال برای موارد خفیف

اگر مورد خفیف­تری از بیماری را دارید، ممکن است بتوانید آن را با درمان خانگی اسهال، رفع کنید.

  1. در طول روز، به طور منظم مایعات سالم بنوشید.
  2. کم و به صورت مکرر غذا بخورید و از غذاهای شور استفاده کنید.
  3. غذاها یا نوشیدنی­های حاوی پتاسیم مانند آب میوه و موز را مصرف نمایید.
  4. برای جلوگیری از بدتر شدن اسهال، از خوردن لبنیات، میوه­ها یا غذاهای پرفیبر خودداری کنید.

سخن آخر

در نهایت، باید توجه داشته باشید که درمان اسهال ویروسی و باکتریال را به سرعت درمان کنید. توصیه­­های مهم در این خصوص را می­توانید از فرابیوتیک دریافت کنید.

این نوشته تا چه اندازه برای شما مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کن تا امتیازت رو ثبت کنی!

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد رای دهندگان 6

هنوز کسی رای نداده اولین نفری باش که رای میده!

LinkedIn
Print
Email
آخرین مطالب
با ثبت ایمیل، از جدید‌ترین مطالب با‌خبر شوید !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا