عفونت قارچی واژن چیست؟ راه های درمان + پیشگیری

عفونت قارچی واژن چیست؟
3.2
(70)

رشد بیش از حد قارچ کاندیدا باعث عفونت قارچی واژن می‌شود. عفونت مخمری واژن باعث می‌شود پوست اطراف واژن شما بسوزد و احساس خارش کند و ممکن است قوام ترشحات واژن شما را تغییر دهد. درمان آن شامل داروهای ضد قارچ است. ما در این مقاله قصد داریم شما را با عفونت قارچی واژن، علایم و نحوه درمان آن آشنا کنیم.(۱)

عفونت قارچی واژن چیست؟

عفونت قارچی واژن چیست؟

عفونت قارچی واژن نوعی عفونت است. بدن شما حاوی نوعی مخمر به نام کاندیدا است که باعث این عارضه می‌شود. مخمر نوعی قارچ است و کاندیدا نوع خاصی از مخمر است. وقتی این مخمر در بدن شما در تعادل باشد، هیچ مشکلی وجود ندارد. اما هنگامی که مخمر از تعادل خارج می‌شود، به سرعت رشد می‌کند و باعث عفونت قارچی می‌شود. عفونت قارچی باعث سوزش، خارش، قرمزی در فرج شما (بخش های بیرونی واژن) و تغییر در ترشحات می‌شود. عفونت قارچی یک عفونت مقاربتی (STI) نیست.

نام‌های دیگر عفونت قارچی واژن عبارتند از کاندیدیاز ولوواژینال یا کاندیدیاز واژینال. عفونت قارچی واژن نوعی واژینیت است، وضعیتی که در آن واژن متورم، دردناک و احتمالاً عفونی است.

عفونت قارچی کاندیدا و واژن

شاید فکر کردن به آن عجیب باشد، اما قارچ در چندین مکان در بدن شما زندگی می‌کند. مخمری که در دهان، دستگاه گوارش و واژن وجود دارد کاندیدا است. به طور معمول، کاندیدا مشکلی ایجاد نمی‌کند. قرار است در بدن شما باشد و سایر باکتری ها به کنترل رشد آن کمک می‌کنند. با این حال، برخی عوامل باعث می‌شود که باکتری‌های «خوب» نتوانند با باکتری‌های «بد» مبارزه کنند. گاهی اوقات باکتری‌های «بد» برنده می‌شوند و در نهایت با یک بیماری مواجه می‌شوید.

عفونت قارچی واژن چگونه به نظر می رسد؟

در صورت ابتلا به عفونت قارچی، ظاهر و احساس فرج و نوع ترشحات شما ممکن است تغییر کند. ناحیه پوست درست خارج از دهانه واژن ممکن است دچار خارش شود و بسوزد. خارش و سوزش می‌تواند هنگام ادرار کردن یا رابطه جنسی بدتر شود. ترشحات واژن شما ممکن است غلیظ تر شوند، اما نباید بوی متفاوتی داشته باشند. 

چه کسانی به عفونت های قارچی واژن مبتلا می شوند؟

هر فردی که واژن داشته باشد ممکن است به آن عفونت مبتلا شود. آنها بیشتر پس از بلوغ و قبل از یائسگی شایع هستند. برخی عوامل می‌توانند شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت قارچی قرار دهند، اما عفونت های قارچی بسیار رایج و قابل درمان هستند.

عفونت های قارچی واژن چقدر شایع است؟

بیش از 75 درصد از زنان حداقل یکبار دچار عفونت قارچی واژن می‌شوند و بیش از نیمی از آنها در طول زندگی خود دو یا بیشتر از این عفونت را خواهند داشت. عفونت های مخمری دومین علت شایع واژینیت هستند (واژینوز باکتریایی شایع ترین است).

چه چیزی خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهد؟

عوامل خاصی می‌توانند خطر ابتلا به عفونت قارچی واژن را افزایش دهند. برخی از آنها عبارتند از:

  • استفاده از آنتی بیوتیک ها، قرص های ضد بارداری یا استروئیدهای خاص
  • باردار بودن
  • داشتن یک وضعیت سلامتی که سیستم ایمنی شما را ضعیف می‌کند.
  • ابتلا به دیابت کنترل نشده

برخی از عوامل خطر سبک زندگی نیز خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهند، مانند:

  • نشستن با لباس حمام خیس
  • تعویض نکردن لباس های عرق کرده
  • استفاده از تامپون های معطر یا استفاده از دئودورانت واژینال.

علائم عفونت قارچی واژن چیست؟

چندین نشانه مشخص از عفونت مخمری واژن وجود دارد. این علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس خارش یا سوزش در واژن و فرج شما
  • ترشحات غلیظ و سفید رنگ واژن با غلظت پنیری
  • قرمزی و تورم واژن و فرج شما
  • بریدگی های کوچک یا ترک های ریز در پوست فرج شما به دلیل پوست شکننده در آن ناحیه
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • در برخی موارد، یکی دیگر از علائم عفونت قارچی واژن می‌تواند درد هنگام رابطه جنسی باشد.

علائم عفونت قارچی مشابه علائمی است که افراد در هنگام ابتلا به عفونت مقاربتی (STI) یا سایر عفونت های واژن احساس می‌کنند. اگر هر یک از این علائم را دارید با پزشک خود تماس بگیرید تا بتوانند شما را معاینه کنند.

چرا عفونت های قارچی واژن اتفاق می افتد؟

هنگامی که باکتری در واژن شما از تعادل خارج می‌شود، می‌تواند باعث تکثیر کاندیدا شود. این ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد، از جمله:

  • مصرف آنتی بیوتیک ها: آنتی بیوتیک هایی که عفونت های بدن شما را درمان می‌کنند، باکتری های خوب واژن را از بین می‌برند. باکتری های خوب مخمر را کنترل می‌کنند. تعادل بدون باکتری خوب تغییر می‌کند و منجر به عفونت قارچی می‌شود.
  • بارداری و هورمون ها: هر چیزی که هورمون های شما را مختل یا تغییر دهد می‌تواند تعادل کاندیدا را در واژن شما مختل کند. این شامل بارداری، استفاده از قرص های ضد بارداری و تغییرات طبیعی در طول چرخه قاعدگی شما می‌شود.
  • ابتلا به دیابت کنترل نشده: قند خون بالا بر باکتری های ادرار شما تأثیر می‌گذارد.
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف: اگر به بیماری مانند HIV یا ایدز مبتلا هستید، داروهای شما می‌توانند سیستم ایمنی شما را ضعیف کنند. شیمی درمانی و پرتودرمانی برای سرطان نیز می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب کند.

چگونه عفونت قارچی تشخیص داده می شود؟

در صورت داشتن علائم ذکر شده به به پزشک مراجعه کنید. پزشک با معاینه و فهمیدن علایم عفونت را تشخیص می‌دهد. پزشک شما ممکن است نیاز به گرفتن نمونه ای از ترشحات واژن شما برای تایید داشته باشد. ترکیبی از علائم شما و نمونه ترشحی به پزشک شما می‌گوید که چه نوع عفونت قارچی دارید و چگونه آن را درمان کنید.

درمان عفونت قارچی واژن

داروهای ضد قارچ اکثر عفونت های قارچی واژن را درمان می‌کنند. داروی خاص به شدت عفونت بستگی دارد. پزشک شما بهترین درمان را بر اساس علائم و وضعیت شما تجویز می‌کند.

داروهای ضد قارچ با مبارزه با رشد بیش از حد قارچ در بدن شما کار می‌کنند. داروها یا خوراکی هستند یا موضعی (روزانه تا هفت روز استفاده می‌شود). می‌توانید داروهای موضعی را در ناحیه واژن خود بمالید یا با استفاده از اپلیکاتور آنها را در داخل واژن (شیاف) قرار دهید.

پزشک شما اطلاعاتی در مورد هر نوع دارو و دستورالعمل هایی در مورد نحوه استفاده صحیح از هر یک به شما می‌دهد. این مهم است که همیشه هنگام استفاده از این داروها دستورالعمل ها را دنبال کنید تا مطمئن شوید که عفونت به طور کامل برطرف شده و عود نمی‌کند.

اگر برای عفونت قارچی دارو مصرف می‌کنید، تا زمانی که درمان به پایان نرسیده نباید رابطه جنسی داشته باشید. رابطه جنسی می‌تواند باعث تحریک بیشتر شود و برخی از داروهای ضد قارچی می‌توانند مواد مورد استفاده در کاندوم و دیافراگم را ضعیف کنند.

آیا می توانم از درمان بدون نسخه برای عفونت قارچی واژن استفاده کنم؟

گاهی اوقات می‌توانید عفونت قارچی واژن را با داروهای بدون نسخه درمان کنید. با این حال، اگر کاملاً مطمئن نیستید که عفونت قارچی دارید، ممکن است بخواهید از این امر اجتناب کنید. معمولاً بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که درمان مناسبی را انتخاب کرده اید.

عفونت های قارچی چقدر طول می کشد؟

اکثر عفونت های قارچی با دارو پس از چند روز برطرف می‌شوند، اما ممکن است یک هفته کامل طول بکشد. موارد شدیدتر ممکن است بیشتر طول بکشد و درمان زمان بیشتری نیاز داشته باشد. مطمئن شوید که دارو را طبق دستور مصرف می‌کنید و مصرف آن را خیلی زود قطع نکنید، در غیر این صورت ممکن است عفونت عود کند.

آیا عفونت قارچی خود به خود از بین می رود؟

خیر، عفونت قارچی به خودی خود از بین نمی‌رود. فقط دارویی که قارچ (مخمر) را از بین می‌برد، می‌تواند آن را درمان می‌کند.

چگونه می توان خطر ابتلا به عفونت قارچی را کاهش داد؟

شما اغلب می‌توانید با ایجاد چند تغییر در شیوه زندگی از آن عفونت ها پیشگیری کنید. این تغییرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • از حمام کردن بیش از حد خودداری کنید: حمام کردن می‌تواند باکتری هایی را که در واقع قارچ را کنترل می‌کنند، بکشد.
  • پرهیز از استفاده از دئودورانت های زنانه 
  • عدم استفاده از تامپون یا پدهای معطر.
  • در اسرع وقت لباس های خیس مانند مایو یا لباس های بدنسازی را عوض کنید.
  • پوشیدن لباس زیر نخی و لباس های گشاد.
  • استفاده از روان کننده های جنسی مبتنی بر آب
  • اگر دیابت دارید، سطح قند خون خود را در محدوده طبیعی نگه دارید.

علائم عفونت قارچی واژن مشابه سایر بیماری ها است. اگر سوالی دارید، یک معاینه فیزیکی توسط پزشک به شما کمک می‌کند.

در صورت ابتلا به عفونت های قارچی مکرر چه باید بکنم؟

اگر در سال بیش از چهار عفونت قارچی واژن دارید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است:

  • آزمایش کند تا تأیید کند که عفونت قارچی واژن دارید.
  • آزمایش قند خون برای دیابت را تجویز کند.
  • تست اچ آی وی/ایدز.
  • در مورد هرگونه تغییر احتمالی هورمونی (کنترل بارداری یا بارداری) صحبت کنید.

پزشک شما از نتایج آزمایش شما برای اطمینان از دریافت درمان مناسب استفاده می‌کند. درمان علت زمینه ای در حین درمان عفونت قارچی می‌تواند مهم باشد. مدیریت دلیل عفونت می‌تواند به پیشگیری از عفونت های قارچی واژن در آینده کمک کند.

آیا در صورت ابتلا به عفونت قارچی واژن، شریک جنسی من نیز نیاز به درمان دارد؟

این امکان وجود دارد که عفونت قارچی را به شریک زندگی خود منتقل کنید. اگر شریک زندگی شما واژن دارد، در معرض خطر است و باید مراقب علائم باشد، در غیر این صورت احتمال انتقال عفونت قارچی به او بسیار کم است.

نتیجه گیری

عفونت‌های مخمری یک عفونت قارچی بسیار شایع است که اکثر زنان در طول زندگی خود به آن مبتلا خواهند شد. این عفونت با دارو قابل درمان است، که برخی از آنها را می‌توان در داروخانه محلی خود بدون نسخه خریداری کرد. حتی اگر ممکن است علائم عفونت قارچی واژن را بدانید، مهم است که توسط پزشک متخصص معاینه شوید. آنها می‌توانند بهترین درمان را بر اساس نوع عفونت قارچی شما و شدت آن توصیه کنند. شما می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید.

آیا پروبیوتیک ها برای درمان عفونت واژن مناسب هستند؟

بله پروبیوتیک ها می توانند به حفظ تعادل باکتریای بدن شما کمک کنند.

بانوان چه پروبیوتیکی را باید مصرف کنند؟

بانوان می توانند پروبیوتیک های مخصوص واژینال و کپسول خواراکی مصرف کنند از جمله این پروبیوتیک ها می توان به محصول فمافلور اشاره کرد.

این نوشته تا چه اندازه برای شما مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کن تا امتیازت رو ثبت کنی!

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد رای دهندگان 70

هنوز کسی رای نداده اولین نفری باش که رای میده!

LinkedIn
Print
Email
آخرین مطالب
با ثبت ایمیل، از جدید‌ترین مطالب با‌خبر شوید !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا