تریکومونیازیس (trichomoniasis) چیست؟ علایم+درمان

تریکومونیازیس چیست؟
1
(1)

تریکومونیازیس یک عفونت مقاربتی (STI) شایع است که توسط یک انگل ایجاد می‌شود، اما قابل درمان است. اکثر افرادی که تریکومونیازیس دارند علائمی ندارند. درمان تریک شامل مصرف آنتی بیوتیک است. ما در این مقاله قصد داریم شما را با تریکومونیازیس و علائم و راه های درمان آن آشنا کنیم. (۱) (۲)

علائم تریکومونیازیس

علایم تریکومونیازیس 

در زنان:

  • ترشحات بدبوی واژن
  •  خارش ناحیه تناسلی
  • ادرار دردناک هنگام مقاربت 
  • سوزش ناحیه تناسلی

مردانی که مبتلا به این عفونت دارند معمولاً هیچ علامتی ندارند اما شایع ترین علائم آن:

زنان باردار مبتلا به تریکومونیازیس ممکن است در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس باشند.

درمان تریکومونیازیس 

درمان تریکومونیازیس با مصرف یک آنتی بیوتیک است. برای جلوگیری از ابتلای مجدد، همه شرکای جنسی باید همزمان درمان شوند. شما می‌توانید با استفاده صحیح از کاندوم در هر بار رابطه جنسی، خطر عفونت خود را کاهش دهید.

علل trichomoniasis

تریکومونیازیس توسط یک تک یاخته تک سلولی، نوعی انگل کوچک به نام تریکوموناس واژینالیس ایجاد می‌شود. این انگل در طول تماس تناسلی از جمله رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی بین افراد منتقل می‌شود. عفونت می‌تواند بین مردان و زنان، زنان و گاهی اوقات مردان منتقل شود.

انگل، دستگاه تناسلی تحتانی را آلوده می‌کند. در زنان، این شامل قسمت بیرونی اندام تناسلی (فرج)، واژن، دهانه رحم و دهانه ادرار (مجرای خروجی ادرار) است. در مردان، انگل داخل آلت تناسلی (مجرای ادرار) را آلوده می‌کند.

زمان بین قرار گرفتن در معرض انگل و عفونت (دوره کمون) ناشناخته است. اما تصور می‌شود که بین چهار تا 28 روز باشد. حتی بدون علائم، شما یا همسرتان همچنان می‌توانید عفونت را گسترش دهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم تریکومونیازیس را دارید یا اگر متوجه شدید که شریک جنسی شما به این عفونت مبتلا شده است، به پزشک خود مراجعه کنید.

عوامل خطر تریکومونیازیس 

عوامل خطر ابتلا به تریکومونیازیس عبارتند از:

عوارض تریکومونیازیس

زنان باردار مبتلا به تریکومونیازیس ممکن است:

ابتلا به این عفونت باعث تحریک در ناحیه تناسلی می‌شود که ممکن است ورود سایر عفونت های مقاربتی (STI) به بدن یا انتقال آنها به دیگران را آسان تر کند. همچنین به نظر می‌رسد که تریکومونیاز باعث آسان‌تر شدن ابتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) می‌شود، ویروسی که باعث سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) می‌شود.

تریکومونیازیس با افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم یا پروستات مرتبط است.

این عفونت اگر درمان نشود می‌تواند ماه ها تا سال ها ادامه داشته باشد.

راه های پیشگیری از trichomoniasis

مانند سایر عفونت های مقاربتی، تنها راه پیشگیری از این عفونت عدم داشتن رابطه جنسی است. برای کاهش خطر، هر بار که رابطه جنسی دارید، از کاندوم زنانه یا مردانه به درستی استفاده کنید.

نتیجه گیری

تریکومونیازیس یک عفونت شایع مقاربتی است. بانوان در صورتی که علائمی مانند ترشحات بدبوی واژن، خارش ناحیه تناسلی و ادرار دردناک داشتند به پزشک متخصص مراجعه کنند. در آقایان علایم مشخصی ندارد. شما می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات بپرسید.

این نوشته تا چه اندازه برای شما مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کن تا امتیازت رو ثبت کنی!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای دهندگان 1

هنوز کسی رای نداده اولین نفری باش که رای میده!

LinkedIn
Print
Email
آخرین مطالب
با ثبت ایمیل، از جدید‌ترین مطالب با‌خبر شوید !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا